» Ankieta |
Brak zawartości dla tego panelu
|
|
» Program szkolenia MDP |
Program szkolenia MDP
22-07-2011
PROGRAM SZKOLENIA MŁODZIEŻOWYCH I HARCERSKICH DRUŻYN POŻARNICZYCH
I. Cel i zakres kształcenia.
1. Celem kształcenia według niniejszego programu jest przygotowanie członków młodzieżowych drużyn pożarniczych OSP do pracy społecznej na rzecz ochrony przeciwpożarowej i służby w szeregach OSP.
2. W wyniku nauczania absolwent powinien znać:
a) organizację ochotniczych straży pożarnych oraz regulaminowe zadania MDP i HDP OSP,
b) czynniki zagrożenia pożarowego oraz przyczyny powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów,
c) podstawowe zasady zapobiegania pożarom w różnych obiektach w tym także w obiektach mieszkalnych i użyteczności publicznej,
d) formy propagandy przeciwpożarowej,
e) zaopatrzenie wodne i system alarmowania,
f) podręczny sprzęt gaśniczy,
g) sprzęt stanowiący wyposażenie sekcji gaśniczej OSP,
h) regulamin zawodów pożarniczych dla MDP i HDP,
i) ogólne zasady służby wewnętrznej,
j) formy pracy kulturalno-oświatowej,
k) zasady udzielania przedlekarskiej pomocy medycznej.
Powinien umieć:
a) prowadzić propagandę przeciwpożarową wśród młodzieży i w środowisku zamieszkania,
b) posługiwać się podręcznym sprzętem gaśniczym, obsługiwać sprzęt stanowiący wyposażenie, sekcji gaśniczej,
c) wykonywać ćwiczenia przewidziane regulaminem zawodów pożarniczych MDP i HDP.
d) współorganizować pracę kulturalno-oświatową,
e) udzielić przedlekarskiej pomocy medycznej.
II. Warunki przyjęcia kandydatów.
1. Przynależność do MDP OSP lub HDP.
2. Wiek 12-18 lat.
3. Pisemna zgoda rodziców na udział w obozie (kształceniu).
4. Dobry stan zdrowia stwierdzony przez lekarza.
III. Wskazówki metodyczne.
1. W procesie realizacji materiału nauczania należy nawiązać do potrzeb i warunków środowiska lokalnego, w którym będą prowadzić działalność członkowie drużyny.
2. Zajęcia powinny być prowadzone w sposób dostosowany do poziomu umysłowego młodzieży i ich możliwości fizycznych.
3. W toku zajęć dydaktycznych należy stosować i racjonalnie łączyć różne metody nauczania; pogadankę. opowiadanie, opis, metodę problemową, pokaz, ćwiczenia, pracę z książką i inne.
4. Przy doborze metod nauczania należy brać pod uwagę cele kształcenia, materiał nauczania i szczegółowe zadania dydaktyczne.
5. W czasie zajęć dydaktycznych należy stosować środki i materiały nauczania, wybrany sprzęt pożarniczy, schematy, przezrocza, filmy, foliogramy, fazogramy itp.
6. W celu wywołania aktywności słuchaczy należy zadawać im pytania, stawiać do rozwiązania problemy teoretyczne i praktyczne, zlecać wykonanie określonych czynności.
7. W procesie kształcenia u słuchaczy umiejętności i nawyków powinny wystąpić następujące etapy:
a) uświadomienie słuchaczom nazwy i znaczenia danej umiejętności,
b) sformułowanie na podstawie wcześniej opanowanych wiadomości reguł postępowania,
c) wzorcowe wykonanie danej czynności przez instruktora,
d) pierwsze czynności słuchaczy wykonane przy stałej kontroli ze strony instruktora,
e) systematyczne i samodzielne wykonywanie przez słuchaczy ćwiczeń rozłożonych odpowiednio w czasie.
8. Zajęcia praktyczne należy poprzedzić instruktażem wstępnym, w czasie którego instruktor zapoznaje słuchaczy z tematem zajęć, procesem ćwiczenia umiejętności, organizacją ćwiczeń, budową sprzętu pożarniczego, przepisami bhp oraz pobudza ich motywację do starannego wykonania ćwiczeń i zadań.
9. W toku ćwiczeń umiejętności instruktor kontroluje poprawność ich wykonania, w razie zauważenia błędów przeprowadza instruktaż bieżący r11; indywidualny lub grupowy.
10. W ostatniej fazie zajęć należy przeprowadzić instruktaż końcowy, na który składa się podsumowanie zajęć, analiza popełnionych podczas, ćwiczeń błędów i ich przyczyn oraz ocena wyników ćwiczeń. Należy również wyróżnić słuchaczy, którzy wykonywali ćwiczenia najlepiej.
11. Zajęcia praktyczne należy prowadzić w grupach.
12. Wszystkie zajęcia powinny być poprzedzone zbiórką drużyny i złożeniem meldunku przez dowódcę prowadzącemu zajęcia.
13. Po zakończeniu ćwiczeń instruktor wyznacza słuchaczy odpowiedzialnych za oczyszczenie i zakonserwowanie sprzętu.
IV. Organizacja kształcenia.
1. Kształcenie według niniejszego programu powinni ukończyć wszyscy członkowie MDP i HDP.
2. Kształcenie należy organizować w następujących formach:
a) jednorazowego sześciodniowego nauczania,
b) nauczania prowadzonego na zbiórkach w dniach dogodnych dla uczestników,
c) nauczania w czasie obozu szkoleniowo-wypoczynkowego.
3. Kształcenie członków MDP i HDP prowadzą straże pożarne przy których zorganizowana jest drużyna lub które sprawują opiekę fachową nad drużyną.
4. Organizatora kształcenia obowiązuje:
a) wybór formy organizacyjnej nauczania,
b) zapewnienie wykładowców i instruktorów,
c) przygotowanie środków i materiałów dydaktycznych.
d) powołanie kandydatów,
e) zgłoszenie miejsca i terminu nauczania oraz liczby słuchaczy do właściwej nadrzędnej jednostki ochrony przeciwpożarowej,
f) prowadzenie dokumentacji nauczania (lista obecności, dziennik lekcyjny)
5. Kształcenie należy zakończyć egzaminem. Słuchacze którzy złoża egzamin z wynikiem pozytywnym otrzymują świadectwo ukończenia niniejszego kształcenia.
6. Wiadomości nabyte w czasie kształcenia członkowie MD i HDP powinni systematycznie uaktualniać, rozszerzać i pogłębiać w toku samokształcenia.
PLAN NAUCZANIA
L.p.
Przedmioty nauczania
Liczba godzin lekcyjnych
1.
Zagadnienia ogólne
4
2.
Zapobieganie pożarom
4
3.
Technika pożarnicza
8
4.
Zagadnienia operacyjne
12
5.
Zagadnienia ekologiczne
4
6.
Zagadnienia obronne
8
Razem
40
ZAGADNIENIA OGÓLNE
L.p
Tematy
Liczba godzin lekcyjnych
W
Ć
R
1.
Wybrane zagadnienia organizacji ochrony przeciwpożarowej.
1
-
1
Pojęcie ochrony przeciwpożarowej. Ochrona przeciwpożarowa powszechnym obowiązkiem obywatelskim. Ochotnicze straże pożarne terenowe i zakładowe. Zadania statutowe OSP. Członkowie OSP. Władze OSP r11; walne zebranie, zarząd, komisja rewizyjna. Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP.
2.
Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze.
1
-
1
Regulaminowe cele i zadania MDP. Członkowie drużyny. Prawa i obowiązki członka drużyny. Wyróżnienia i kary. Wewnętrzna organizacja drużyny. Rada drużyny i jej skład. Obowiązki rady drużyny. Sekcja podstawowym ogniwem organizacyjno-wychowawczym w drużynie. Sekcje męskie i żeńskie. Zbiórka sekcji i drużyny. Ubezpieczenie członków drużyn w firmie ubezpieczeniowej. Regulamin umundurowania członków MDP. Opis umundurowania. Oznaki funkcyjne. Odznaka rMłodzieżowa Drużyna OSPr1; I, II, III stopnia. Zasady zdobywania i przyznawania specjalności pożarniczych członkom MDP i HDP.
3.
Służba wewnętrzna.
1
-
1
Zasady zależności służbowej. Stopnie pożarnicze. Funkcje w sekcji gaśniczej. Droga służbowa. Wydawanie i wykonywanie rozkazów. Wystąpienia w umundurowaniu. Dystynkcje i odznaki w OSP.
4.
Musztra
-
1
1
Postawa zasadnicza i swobodna. Zwroty w miejscu. Marsz. Oddawanie honorów. Musztra w szyku sekcji.
Razem
3
1
4
ZAPOBIEGANIE POŻAROM
L.p.
Tematy
Liczba godzin lekcyjnych
W
Ć
R
1.
Proces palenia.
1
-
1
Charakterystyka procesu palenia i niezbędne ku niemu warunki. Palenie ciał stałych, cieczy i gazów. Zjawiska towarzyszące procesowi palenia.
2.
Przyczyny powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów.
1
-
1
Nieostrożność używania ognia otwartego. Pozostawianie dzieci bez opieki. Niewłaściwy stan techniczny instalacji grzewczych, elektroenergetycznych i odgromowych. Maszyny i silniki o napędzie spalinowym i elektrycznym. Samozapalenie. Wpływ palnej zabudowy na zagrożenie pożarowe.
3.
Działalność prewencyjna.
1
-
1
Informacja o rozmiarach strat pożarowych na terenie kraju, województwa, miasta, gminy. Znaczenie działalności prewencyjnej dla gospodarki narodowej. Działalność propagandowo-informacyjna. Działalność prewencyjna poprzez: szkolenia, kontrole, działalność doradczo-informacyjna.
4.
Zasady zapobiegania pożarom w obiektach występujących w danym środowisku.
-
1
1
Ochrona przeciwpożarowa terenów leśnych. Zasady kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej. Praktyczne przeprowadzenie kontroli.
Razem
3
1
4
TECHNIKA POŻARNICZA
L.p.
Tematy
Liczba godzin lekcyjnych
W
Ć
R
1.
Uzbrojenie osobiste strażaka.
-
1
1
Elementy uzbrojenia osobistego strażaka. Ćwiczenia w prawidłowym zakładaniu i posługiwaniu się uzbrojeniem osobistym.
2.
Podręczny sprzęt gaśniczy.
1
-
1
Gaśnice pianowe, śniegowe, proszkowe i halonowe r11; w jakich sytuacjach należy je stosować. Hydronetki. Koce gaśnicze. Tłumice i sita kominowe.
3.
Węże pożarnicze i armatura wodna.
2
2
4
Węże tłoczne i ssawne r11; ich rodzaje i przeznaczenie. Wyposażenie węży: smok, pływak, kosz, łączniki, rozdzielacze, prądownice. Sprzęt obsługi węży: klucze, bandaże, podpinki, mostki, siodełka. Stojaki i klucze hydrantowe.
4.
Drabiny pożarnicze i sprzęt burzący.
-
1
1
Drabiny przystawne: lekka, ciężka, drabina słupkowa. Bosaki: podręczny, strzechowy, lekki, ciężki, sufitowy. Topór strażacki ciężki.
5.
Środki gaśnicze.
1
-
1
Działanie gaśnicze wody i zakres jej stosowania. Środki zwilżające. Piana gaśnicza r11; klasyfikacja. Zastosowanie gazów obojętnych, halonów i proszków gaśniczych do gaszenia pożarów.
Razem
4
4
8
ZAGADNIENIA OPERACYJNE
L.p.
Tematy
Liczba godzin lekcyjnych
W
Ć
R
1.
Sekcja gaśnicza r11; czynności podczas alarmu.
1
1
2
Funkcyjni w sekcji gaśniczej. Wyposażenie sekcji gaśniczej. Sposób alarmowania. Zachowanie się strażaka podczas alarmu, wyjazdu i jazdy do pożaru.
2.
Środki łączności i alarmowania.
1
1
2
Sposób alarmowania straży. Kolejność alarmowania. Systemy i środki łączności alarmowej. Łączność na miejscu akcji ratowniczej. Przyjmowanie i przekazywanie meldunków i rozkazów. Obowiązki strażaka łącznika.
3.
Rozwinięcie sekcji gaśniczej.
-
5
5
Sprawianie i zwijanie linii głównej i gaśniczej. Sprawianie linii ssawnej. Zmiana punktów czerpania wody i stanowisk gaśniczych. Skracanie i przedłużanie linii wężowej. Wymiana węży.
4.
Elementy taktyki walki z pożarami.
1
-
1
Ocena sytuacji pożarowej na podstawie rozpoznania wstępnego. Pojęcie: natarcie, obrony bliższej i obrony dalszej. Podział terenu akcji na skrzydła, front, tył i oś pożaru.
5.
Przedlekarska pomoc medyczna.
-
2
2
Organizacja przedlekarskiej pomocy medycznej w strażach pożarnych. Zawartość apteczki pierwszej pomocy. Rodzaje ran, opatrunki. Udzielanie pierwszej pomocy przy złamaniach, zwichnięciach, oparzeniach, porażeniach prądem elektrycznym i zatruciach.
Razem
3
9
12 | Dodał: tomekl · Dnia: 05 września 2013 23:12 | 0 Komentarzy • 9402 Czytań  |
|
» Komentarze |
Brak komentarzy.
|
» Dodaj komentarz |
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
» Oceny |
Dodawanie ocen dostpne tylko dla zalogowanych Uytkownikw.
Prosz si zalogowa lub zarejestrowa, eby mc dodawa oceny.
Brak ocen.
|
|
» Ile Razy oglądano? |
Zdjęcia z Galerii od 1903 do 2003 r. były oglądane 912823 razy! |
» 100-lecie OSP Raciąż |
12
Dalszy ciąg obchodów w strażnicy
|
» Ile Razy oglądano? |
Zdjęcia z Galerii 100-lecie OSP Raciąż były oglądane 674846 razy! |
» od 2003 do 2008 r. |
62
Walne zebranie 07.01.2007
|
» Ile Razy oglądano? |
Zdjęcia z Galerii od 2003 do 2008 r. były oglądane 3689413 razy! |
» Telefon 998 |
 |
|